CONVEGNO INTERNAZIONALE
Il Ruolo dello Spettacolo di corte nelle politiche e nelle relazioni diplomatiche di Casa Savoia dal Rinascimento all’età moderna (1450-1750)
The role of courtly spectacle in the politics and diplomatic entanglements of the House of Savoy in the Renaissance and Early Modern periods (1450-1750)
INGRESSO LIBERO
Registrazione obbligatoria
Per registrarsi o per ulteriori informazioni pregasi contattare:
Dr. M.Shewring (m.e.shewring@warwick.ac.uk) o Dr. M. Zefferino (melaretusa@gmail.com)
INTERVENTI
Sydney Anglo (Emeritus Professor, University of Swansea)
“La storia del torneo cavalleresco. La corte dei Savoia ad esempio di un tipico problema.”
‘The History of the Chivalric Tournament. The Court of Savoy as a typical problem.’
Clelia Arnaldi di Balme (Conservator, Palazzo Madama, Civic Museum of Ancient Art in Turin)
“Da Parigi a Torino. Influenze francesi nel balletto di corte e nelle feste sabaude all’epoca di Cristina di Francia.”
‘From Paris to Turin. The French Influences on the Savoy Festivals and Court Ballet in the Age of Christine of France.’
Sara Ayres (Curatorial Assistant at Historic Royal Palaces, UK)
“Il Grand Tour del Principe Giorgio di Danimarca e la descrizione di Torino del suo confessore.”
‘Prince George of Denmark’s Grand Tour and his Confessor’s Description of Turin.’
Paola Bianchi (Università della Valle d’Aosta)
“Feste e cerimoniali di corte in presenza di stranieri. Formazione, negoziazione, rappresentazione.”
‘Court Festivals and Ceremonials Envisaging the Presence of Foreigners: Priming, Negotiation and Representation.’
Martine Boiteux (Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales, Paris)
“Le feste della dinastia sabauda fuori sede.”
‘The Festivals of the Savoy Dynasty out of their Domains.’
Gian Luca Bovenzi (University of Turin and exhibition cataloguer)
“Abiti, tessuti e ricamo per i matrimonio di Margherita e Isabella di Savoia.”
‘Clothes, Textiles, and Embroidery for the Marriages of Marguerite and Isabelle of Savoy.’
Thalia Brero (Visiting scholar at Ghent University)
“Celebrazioni per i genetliaci alla corte dei Savoia nei secoli XVI e XVII.”
‘Birthday Celebrations at the Court of Savoy in the XVIth and XVIIth centuries.’
Daniela Cereia (State Archives of Turin and Université de Savoie-Mont Blanc in Chambéry)ì
“Dietro le quinte: le feste di corte nei documenti contabili dell’Archivio di Stato di Torino.”
‘Court Festivals in the Accounting Documents in the State Archives of Turin.’
Richard Cooper (Professor Emeritus, Brasenose College, University of Oxford)
“Le nozze di Margerita di Valois con Emanuele Filiberto II di Savoia (1599).”
‘The Marriage of Marguerite de Valois to Emmanuel Philibert II of Savoy (1559).’
Paolo Cozzo (University of Turin)
“Feste e cerimoniali religiosi nella corte sabaude come linguaggi della politica e della diplomazia.”
‘Festivals and Religious Ceremonies as a Language for Politics and Diplomacy at the Savoy Court.’
Iain Fenlon (Professor Emeritus, King’s College, University of Cambridge)
“Le celebrazioni dei Gonzaga per una sposa di Casa Savoia e le loro ricadute Artistiche.”
‘Gonzaga Celebrations for a Savoy Bride and their Artistic Consequences.’
Luisa Gentile (State Archives of Turin)
“Feste, emblematica e politica alla corte di Savoia tra Quattro e Cinquecento.”
‘Festivals, Emblems, and Politics at the Savoy Court between the XVth and XVIth Centuries.’
Luisella Giachino (University of Turin)
“Gli spettacoli divini. Un panegirico sulla Sindone del padre Francesco Amedeo Ormea.”
‘Gli spettacoli divini. A Syndonic Panegyric by Francesco Amadeo Ormea.’
Marzia Giuliani (Università Cattolica di Milano)
“Alla «diritta» di Sua Maestà. Le nozze di Saragozza (1585) nelle lettere private dell’ambasciatore Paolo Sfondrati.”
‘On His Majesty’s ‘diritta’. The Zaragoza Nuptials (1585) in the Private Letters of Ambassador Paolo Sfondrati.’
Paul Gwynne (The American University of Rome)
“Il panegirico su Casa Savoia di Giovanni Michele Nagonio e la sua canzone nuziale per il matrimonio di Filiberto II di Savoia con Margherita d’Austria (1501).”
‘Johannes Michael Nagonius’ panegyric on the House of Savoy, and his wedding song on the marriage of Philibert II of Savoy to Margaret of Austria (1501).’
Margaret M. McGowan (Research Professor at the University of Sussex, and Fellow of the British Academy)
“Da Goffredo di Buglione a Ercole: danza, musica e decorazione a espressione di risoluzione politica nelle feste dei Savoia.”
‘From Godefroy de Bouillon to Hercules: Dance, Music and Décor as Expressions of Political Resolve in Savoy Festivals (1640–1650).’
Andrea Merlotti (Director of the Study Centre of the Consorzio delle Residenze Reali Sabaude, Reggia di Venaria)
“«Non un onore, ma un dovere». Diplomazia e balletti alla corte sabauda del XVIII secolo.”
‘Not an Honour, but a Duty’: Diplomacy and Ballets at the Savoy Court in the XVIIIth Century.’
Alessandro Metlica (Università degli Studi di Padova)
“La rose e la giostra. Le ottave III, 156-159 dell’Adone di Giovan Batlista Marino e i tornei cavallereschi di casa Savoia.”
‘The Rose and the Joust. The Octave III, 156-159 from Giovan Battista Marino’s Adone and the Chivalric Tournaments of the House of Savoy.’
Gloria Moorman (University of Warwick, UK)
“Potere, prestigio e la pubblicazione del Theatrum Sabaudiae (Amsterdam: Blaeu, 1682).”
‘Power, Prestige, and the Publication of the Theatrum Sabaudiae (Amsterdam: Blaeu, 1682).’
Jorge Morales (Associate Research Fellow, Centre d’études supérieures de la Renaissance – CESR, Tours)
“Il Duca, il Cardinale e la Madama Reale. Musiche, feste e spettacoli di Casa Savoia all’epoca di Sigismondo d’India (1611-1623).”
‘The Duke, the Cardinal, and the Madame Royale: Music, Festivals, and Spectacle for the House of Savoy in the Age of Sigismondo d’India (1611–1623).’
Francesca Nepori (State Archives of Massa)
“Alla corte dei Savoia. Feste, carnival, cacce e rappresentazioni sceniche nelle relationi e avvisi a stampa tra Sei e Settecento.”
‘At the Savoy Court: Festivals, Carnival Feasts, Hunts, and Scenic Representations through Avvisi and Printed Reports between the XVIIth and XVIIIth Centuries.’
Nikola Piperkov (Université Lyon III Jean Moulin)
“Il geroglifico ‘Alianzwappen’ di una principessa francese. La festa di Claude-François Ménestrier a Chambéry e il suo progetto iconografico per la camera da letto ducale nel castello di Chambéry in occasione del matrimonio di Carlo Emanuele II di Savoia con Françoise d’Orléans-Valois (9 aprile 1663).”
‘The Hieroglyphic “Alianzwappen” of a French Princess: Claude-François Ménestrier’s festival in Chambéry and his iconographical design for the ducal bedchamber in Chambéry Castle on the occasion of Charles-Emmanuel II of Savoy’s wedding to Françoise d’Orléans-Valois (9 April 1663).’
Lucy Rayfield (postdoctoral Research Associate at St Benet’s Hall, University of Oxford)
“Festa e diplomazia nel Ballet de Circé (1627).”
‘Festival and Diplomacy in the Ballet de Circé (1627).’
Fausto Testa (Politecnico di Milano)
“Metafore dell’ identità politica e dinastica nel Dono del Re del’ Alpi a’ Madama Reale.”
‘Metaphors of political and dynastic identity in the Dono del Re del’ Alpi a’ Madama Reale.’
Franca Varallo (University of Turin) and Blythe Alice Raviola (University of Milan)
“Imenei e genetliaci negli anni delle reggenze delle Madame Reali: nuovi sguardi storiografici.”
‘Hymeneans e Genethliacs in the Madames Royales’ Years of Regency: New Historiographical Insights.’